Varför?

Jag gick på mitt första riktiga pass på jobbet nu i torsdagskväll för att sedan jobba tor, fre, lör och sön. Väldigt roligt att få komma igång. Det kändes riktigt bra. För er som inte vet så jobbar jag natt inom hemtjänsten. Jag har gillat hemtjänsten sedan första dagen. Det är ett toppenjobb. Först jobbade jag dag/kväll ett par år och när sedan mitt vikariat tog slut samtidigt som de sökte undersköterskor till natten... Ja. Då sökte jag givet vis. Inte för att jag vantrivts med att jobba dagtid, utan för att det var på natten jag uppenbarligen hade störst chans till mer fast tjänst. Även där har jag fått trivas. Kollegorna är toppen och det är alltid lika roligt att få träffa de damer och herrar vi får privelegiet att komma hem till. Det är härligt att få åka/köra runt och se på naturen på arbetstid. Att få se olika personers hemmiljö och att suga åt sig allt man bara kan lära sig av de här äldre som varit med om så mycket och som många gånger ser saker ur ett annat perspektiv än man själv. Tyvärr är det ju inte så många vi får prata med på nätterna. Men en del. Plus den kontakt man får med de som larmat på oss eftersom de känner att de behöver oss av olika anledningar. Det känns bra att få finnas som en trygghet åt de som behöver. Även naturen kvarstår på natten. I allra högsta grad. Jo, hemtjänsten är ett toppenjobb. Att få vara den där förlängda armen åt de som behöver och vara en av anledningarna till att folk kan få bo i sitt eget hem allt längre - innan det blir aktuellt med särskilt boende.

Nu kanske ni undrar varför jag ger en sån utläggning om varför jag gillar mitt jobb? Det beror helt enkelt på att jag så ofta får just den frågan. Folk undrar varför i hela friden jag valt ett så underbetalt jobb (varför det är underbetalt undrar väl förstås jag också och puffar därför den frågan vidare till någon annan), varför jag valt hemtjänsten, som de själva bara ser som ett sommarjobb eller ett ställe där man i alla fall inte stannar längre än nödvändigt och liknande. Så. Där har vi nu min förklaring till varför jag valt hemtjänsten. Det känns som en vettig sysselsättning att ägna mig åt om dagarna och jag mår bra av det, helt enkelt.



Jo, allt det här har jag längtat efter väldigt mycket när jag nu varit hemma i över ett år. När jag dessutom har ett så pass luftigt schema som jag har på natten så känns det också helt okey att komma igång. Jag kan erkänna att jag hade varit hemma längre om jag jobbat dagtid och då heltid. Men då hade ju månadsinkomsten sett lite annorlunda ut också. Nu är jag hemma så mycket trots att jag jobbar, att jag lika gärna kan jobba när det dessutom är så roligt.

Jaa... Annars är det som en annan sjukstuga här, då både jag och sonen åkt på förkylning i alla fall. När jag vaknade i söndags morse hade jag ont i halsen. Jag som hade ett arbetspass kvar innan ledig vecka, vilade allt jag hann med under dagen. Sedan stoppade i mig diverse piller och packade ner snudd på lika mycket i väskan. En kommentar jag fick av mannen var "Ska du ta det där också?". Men ni kan vara lugna. Jag kollade faktiskt på förpackningarna så jag inte överdoserade någonting.
Jag jobbade och behövde heller inte kliva upp under jourtiden under sista natten. Det visade sig varit bra, för det är verkligen efter söndagen som jag nu varit mer eller mindre däckad. Tidigare idag tryckte allt så mycket i huvudet på mig att jag mest varit yr och sett vita prickar framför ögonen. Jag har inte kunnat läsa och inte kunnat stå längre stunder. Däremot har jag ingen feber idag och inte heller ont i halsen. Så, det ska nog bli ordning på det här också ska ni se.

De här dagarna har mest bestått av mys, mat och film här hemma. Bortsett från en sväng till mina föräldrars stuga för att gästspela där. Redan då höll Mateo på att bli sjuk och ingen av oss var riktigt kry. Gästspelandet blev därför rätt kort. Även för att hinna hem innan Mateos läggdags.
Lukas har varit förstekock i alla fall och har bland annat lagat en god lasagne som även Mateo fick mixat och fördelat i burkar. Den gick hem både hos honom och hos oss. Igår slog han på stort och tog fram boken Per Morberg grillar, åter igen, för att göra marinerade kycklingspett. Och trots lite regn, så blev det grillat här hemma. Till det hade vi potatissallad, baguette och sallad. Väldigt, väldigt lyxigt. Jordgubbar och grädde fick vi alla tre till efterrätt.





Idag har vi mest bara lekt med Mateo. Jag tyckte så synd om honom eftersom jag inte orkade åka iväg på någonting. Vi hade tankar på att åtminstone åka ut till Lukas föräldrars stuga och ta det lugn där istället för här. Men inte ens det orkade jag. Vi kände att det skulle bli för mycket att packa, handla osv, när det bara är Lukas som orkar. Så, vi gjorde en egen liten busplanet, ett eget litet lekland, till Mateo på hans rum. Han har röjt runt efter golven mest hela dagen bara han fått lite Alvedon av oss. Nu sover han gott.



Middagen idag blev pizza för oss större. Vi delade på en pizza och hade hemmagjord sallad till. Blev pepsi max till. Kändes grymt gott och lyxigt just idag även det, när det inte varken fanns ork eller ingredienser till någonting annat. Resten av kvällen blir nog otroooooligt lugn. Klockan har inte slagit 19.00 och jag tycker redan det borde vara mitt i natten. Men jaja. Still going strong. Eller... Kämpar tappert, i alla fall.



Men om ni vill ha tips på en sevärd film så har vi i alla fall sett en bra här under vårt soffmys de här dagarna.

The vov





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0