Mat och filmhelg

Jag fyller på med bilder eftersom under helgen, på de maträtter som vi lagar i vår Mat och filmhelg som jag skriver om längre ner

Jag har nästan inte haft några humörsvängningar hittils under graviditeten, måste jag säga. Jag har varit trött och lite ledsen över situationen; att vara sjukskriven så länge. Däremot inte skiftat så där mellan gråt, skratt och ilska som många gravida får drass med.

I dag är jag inte på så bra humör. Däremot. Jag vill ju tycka att jag har anledning till en del. Mycket att tänka på och jag har bland annat gjort två fel på ett papper jag skickat in som roligt nog ska göra att jag får mer pengar. Sånt gillas. Men ja. Visst, jag kan skylla på vissa specifika grejer även nu... Däremot känner jag bara hur lättrörd jag varit på sistone. Jag är inte så bra på att gråta inför folk, så på så vis har det ju varit bra att jag varit ensam sedan i måndags morse. Hoppas Lukas ursäktar att jag säger så bara. Men det tror jag nog. Han är faktiskt på väg hemåt nu. Kommer visserligen inte fram förrän där ikring/strax efter middagstid så där men... Det gör mig ju i alla fall på lite bättre humör :)

Jag har läst mig till att de här humörsväningarna delvis kommer utav att jag nu som blivande mamma - ska komma närmre mitt känsloliv... För att förstå barnet bättre och lite sånt. Men, för att vara en kvinna som ju trots allt i vanliga fall gråter åt varenda "böl-film" ever made. Åt Seventh heaven, Extreme home make over... Osv, osv - kan jag ju tycka det känns lite oroande att; "komma närmare mitt känsloliv".

I kväll börjar vi vår Mat och filmhelg i alla fall. Jag har styrt upp att vi faktiskt, mest troligt, struntar i matiné-lunchen imoron och äter någonting lättare, eftersom vi har rätt mycket mer grejer att göra imorgon också.
UPPDATERING: Lukas klev upp tidigt. Handlade och förberedde. Så, vi fick matinérätten till pasta. Vegetariskt och helt fantastiskt gott! Ett klart tips alltså.
Däremot ska vi äta middagen som hör till den här helgen, som vi hittade i ett nummer av Bil och bostad för ett par år sedan. Jag tänkte att jag kunde skriva upp filmerna och maten, OM det skulle vara någon till som är sugen på att styra upp det här hemma. I helgen eller göra som oss och vänta två år :P

Först ska jag bara lägga upp en bild. Ett av mina fans (måste bara få skratta lite åt mig själv här, förlåt) har önskat en bild på magen min och... Det var ju ändå ett tag sedan jag uppdaterade så. Här kommer skapelsen, med tillhörande bihang.



Jag ser lite konstig ut och tänker skylla ALLT på graviditeten.... Det får man. Så det så! :P
Vi har nu gått 35+3 och barnmorskan meddelade mig igår att Bebis har börjat fixera sig..! Ännu ruckbar, men med huvudet neråt. Jag fick till och med känna konturerna av huvudet! Vilken känsla!

Mat och filmhelg

Fredag kväll: Pulp fiction
I filmen dricker huvudkarraktärerna denna milkshake på ett ställe som sägs servera världens godaste milkshake. Detta ska då vara den.

Rätt: Milkshake World Champion
Ingredienser för 4 pers:
1 dl mölk
2 msk socker
1 dl yoghurt
4 dl vaniljglass
0,5 dl lime
4 dl jordgubbar
1 bit skalad ingefära, skuren i bitar
1 dl Havanna Club 3-årig rom (... Vilket jag inte kommer blanda i. Man kan tydligen använda kardemumma i stället)
Garnering: 8 jordgubbar och 4 kvistar mynta

Gör så här: Mixa mjölk, socker yoghurt, pressad lime, rensade jordgubbar, ingefära, glass och rom i en mixer. Garnera med jordgubbar och pynta gänra med mynta. Servera




Lördag matiné: Råttatouille
Animerad film om den matlagande råttan Remy. Här kommer ett recept som motsvarar filmens huvudrätt Ratatouille

Rätt: Ratatouille Chef Remy
Ingredienser för 4 portioner:
3 scharlottenlökar
1 aubergine, skalad
1 zucchini, borstad
1 röd paprika, grillad och skalad
1 grön paprika, grillad och skalad
6 tomater, skållade, skalade och urkärnade
0,5 dl Extra Virgin Olivolja
1 jalapeño chili, finhackad
2 vitlöksklyftor
1 msk finhackad färsk timjan, basilika, dragon
1 msk sherryvinäger
Svartpeppar och havssalt

Gör så här: Skär tomatköttet i små tärningar. Tärna grönsakerna i små tärningar. Skala och finhacka lök och vitlök. Hetta upp en stekpanna med lite olivolja och stek lök och vitlök. Tillsätt auberginen, paprika, zucchinin, jalapeño chili och rör till sist i tomattärningar och örter. Låt sjuda i 10 minuter. Salta och peppra och tillsätt
sherryvinägern. Servera.



Lördag kväll: Supersize me (dokumentär) och/eller Fast food nation (spelfilm)
Filmerna handlar kort och gott om att avskräcka oss från att äta för mycket skräpmat. Dels på grund av hälsoskäl, men också på grund av hur djuren behandlas runt om i vår värld. Här kommer ett recept på en hamburgare de vill promota för. Enkel att göra hemma och så mycket mer hälsosam än de man köper i snabbmatsbutikerna

Rätt: Hamburgare Super Size
Ingredienser 4 portioner:
1000g nötfärs 20% fetthalt och grovmalen (Vi använde ekologisk nötfärs)
4 tsk worcestershiresås
Salt och Peppar
8 stora hamburgerbröd (Jag tänker välja Frisco, om det finns på hyllan i affären!)
1 burk saltgurka (Alla är inte som jag då och tycker om det. Tror nog det är ok ändå :P )
12 skivor cheddarost
2 bifftomater
1 salladshuvud
1 pkt bacon
1 rödlök
3 msk chilisås
8 msk majonäs


Gör så här: Blanda nötfärsen med worcestershiresås, salta och peppra. Forma till burgare och grilla dem på en träkolsgrill. Lägg på osten på att den smälter lite.

Knaperstek baconskivor.
Blanda ihop chilisås och majonnäs till en dressing. Salta och peppra.

Rosta bröden lätt.
Skär tomat, sallad och servera tillsammans med hamburgaren, baconskivorna, bröd och dressingen.
Samt massor av pommes frites (här funderar jag faktiskt på hemgjord klyftpotatis i stället. Får se.)



Söndag morgon: Simpson, the movie
Bart, ett av barnen i den tecknade serien om familjen Simpson - blir bjuden på varm choklad av grannen Ned Flanders. Motvilligt tar han emot denna dryck, men tycker att den är helt perfekt. Drycken pryds av en grillad marsmallow och i det tecknet - får vi här ett recept på just marsmallows, tillsammans med frukt.

Rätt: Grillade Marsmallows Ned Flanders med fruktsallad
Ingredienser 4 portioner:
1 pkt marsmallows
8 grillspett i trä, blötlagda
1 mango
½ annanas
2 äpplen
2 persikor

Gör så här: Skala och skär frukten i stora bitar, lika stora som marsmallowbitarna. Trä marsmallowsarna på ena spettet och det andra fyller du med frukt. Grilla fruktspettet först och grilla sedan spettet med marsmallows en lien stund, annars fastnar det. Servera med kolasås.



Söndag matiné: Chocolat
Främlingen Vivianne flyttar in i en liten fransk stad och öppnar en chokladbutik.

Rätt: Chokladmousse Chocolat med hallon
Ingredienser 4 portioner
70 g äggula
45 g socker
45 g vatten
175 g smält choklad
350 g lättvispad grädde
1 liter färska hallon (... Blir frysta här och nu i alla fall)

Gör så här: Blanda äggulan med socker och vatten, och vispa den krämig i en tjockbottnad kastrull över medelvärme. Blanda äggkrämen med smält choklad. När chokladsmeten kallnat något blandas den lättvispade grädden i. Låt kallna i kyl i ca 3 timmar. Servera med hallon.



Söndag kväll: Mistress of spices
Vackra Tilo flyttar till San Fransisco och öppnar en kryddbutik. Hon har en relation till kryddorna. Får absolut inte lämna sin butik och inte ta i en annan människa. Allt ställs på ända när den stilige Doug råkar ut för en olycka utanför hennes butik

Rätt: Kyckling Spice Market
Ingredienser 4 portioner
1 färsk kyckling på ca 1,2 kg
Marinad:
3 tsk korianderfrön
2 tsk spiskumminfrön
4 cm kanelstång
1 tsk kardemumma
1 gul lök, finhackad
1 tsk torkat citrongräs
1 tsk grovmalen svartpeppar
6 vitlöksklyftor
2,5 cm bit ingefära
½ tsk nejlika
½ tsk cayenne peppar
3 tsk majsolja
1 tsk tomatpuré
3 tsk rödvinsvinäger
1 tsk salt

Gör så här: Rosta alla torra kryddorna i ugnen på 200 grader i 10 minuter (Tror vi kommer ta vanliga kryddor på burk, om jag ska vara ärlig). Mixa sedan till en grov kryddblandning i någon form av mixer. Mixa kryddorna med de övriga ingredienserna till en kryddpasta. Gnid in kycklingen med kryddpastan och låt marinera över natten. Grilla sedan i ugn på 175 grader i ca 45 min. Dela kycklingen i fyra bitar. Servera med en god valfri sallad.




NI FATTAR INTE HUR LÅNG TID DET HÄR TOG ATT SKRIVA NER FÖR MIG! NU ÄR DET BARA NI SER TILL ATT I ALLA FALL GÖRA ETT RECEPT. Hehe. Nä men... Hoppas någon tycker det är kul i alla fall.
Nu måste jag på affären. Helt klart! Ciaaooooo

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0