Ett inlägg om kost

Som jag skrev i ett inlägg för någon dag sedan - är mat ett stort intresse för mig. Jag har, ända sedan jag flyttade hemifrån, prioriterat mat väldigt högt. Jag har aldrig skurit ner på matkostnaderna, utan istället skurit ner på annat för att ha råd med maten... Om något.
Vill bara säga att det här inlägget blir ganska långt. Det viktigaste i det här är en länk till ett tv program jag såg igår på svt. Länken finns 5 stycken längre ner i texten. Kika på det. Helt klart värt om du är det minsta intresserad av kost/bantning/träning.

En frukost som passar mig väldigt bra, är havregrynsgröt. Det går snabbt, är bra för hela mag-tarm stystemet, är väldigt gott och går att variera väldigt mycket. Vår standard här hemma här i alla fall att blanda havgregryn med rågflingor. Sedan varierar "toppingen" mellan lingonsylt/kanel/äpple/banan eller kombinerat på något vis. Vill trycka lite extra på att just kanel är mer hälsosamt än många känner till. Det hamnar därför på så väl gröt som pannkakor för min del. Jag vägrar sluta med lingonsylt eller någon annan sylt. Däremot är variation viktigt för mig.

Idag blev min lunchgröt lite speciell. Vår vanliga blandning av flingor. Sedan fylldes andra halvan av måttet med hälften coccos och hälften solroskärnor. Även lite torkad frukt som jag tyckte behövde få bli använda.
Det här toppade jag sedan med en banan och lite kanel. Supergott :)



Mat ska vara roligt! Jag har provat många dieter och oooja, jag har kunnat gå ner i vikt. Snabbt har det kunnat gå också!....... Och lika snabbt är man tillbaka på sin normalvikt om man slutar sin diet. Jag är så fruuuuktansväääärt trött på den där jojobantningen, som det nästan blir. Jag vill faktiskt inte leva i en ständig och sträng diet och blir så illa berörd då jag ser folk som slaviskt räknar kalorier och får ångest så fort de blir bortbjudna. För vad ska de bjuda på? Är det någonting jag vill äta? En ständig jädra stress som ja, okey, kanske gör dig smalare. Men för vilket pris? Hur länge har du tänkt gå på diet? Hur klarar du övergången mellan diet och inte diet?
Nää.. Usch. Sluta med det där. Enda anledningen till varför det känns ok för mig att säga så, är för att jag själv varit där i ganska många år.

Mat ska som sagt vara rolig och god. Färgglad helst, om jag får välja :)
Bra variation och hälsosam mat.
Jag försöker tänka att jag helt enkelt ska vara rädd om min kropp. Jag har bara en. Äter jag på tok för mycket fett och socker, är ju vikten mitt minsta problem. Folkhälsosjukdomarna som uppkommer av dåliga matvanor glöms allt för ofta bort när vi väljer vad vi själv och resten av våra familjer ska fylla våra kroppar med.
Det samma gäller träning. Manisk träning efter ett träningsschema är inte ett måste. Allt med måtta. Klart man får slappa och äta chips, godis, glass och dricka läsk. Men inte jäääämt. Variera! Åter igen.
Träning ger dig ju de omtalade Endorfinerna som ger dig en känsla av gläde. Det fungerar så bra, att det ibland skrivs ut på recept av läkare istället för antidepressiva läkemedel. Jag själv mår aldrig så bra som när jag är igång med träning. Jag är på bättre humör, är piggare på dagarna och sover bättre på nätterna. Träning är inte bara för utseendets skull. Det förbättrar din hälsa på så många plan. Hitta former av rörelse som du faktiskt tycker är roliga. Jag anser att det inte ska kännas som en plåga med träning. Hitta den motionsform som DU tycker känns bäst och tänk på att din kropp faktiskt är utformad för att vara aktiverad.



Den här sitter på vårt kylskåp. Ingenting vi följer slaviskt, utan mer använder som påminnelse.
Jag såg ett så bra program på svt2 igår. Det handlade om just träning och kost. Superintressant!
Bland annat fick jag bekräftelse på min åsikt att mjölkprodukter inte alls är dåligt då man "bantar". De gjorde nämligen en undersökning på en man som åt exakt samma meny under en vecka. Skilldnaden var att det under enda veckan fanns mjölkprodukter i maten. Skillnaden blev rätt drastisk, då det visade att dubbelt så stor mängd fett kom ut ur kroppen den veckan han ätit mjölkprodukter. Mjölken blir som ett slags färdmedel för fettet och hjälper det ut ur kroppen.

Jag känner att jag skulle kunna skriva om det här hela dagen. Tyvärr är jag inte utrustad med all fakta jag borde ha, innan jag säger så mycket mer. Länken till tv programmet här ovan tycker jag helt klart är värt en titt i alla fall! Jag slutar här. Bara för att inte säga mer än jag borde.

Jag avslutar med det här.

Variera kosten.  Ät inte största delen kolhydrater varje dag i varje mål. Ta bort kolhydraterna från vissa mål. (Ha i åtanke att kolhydrater även finns i grönsaker. Men... Man behöver ju inte gå till överdrift. Någon måtta får det ju då vara! :P ) Ha ändå i tanken att vi faktiskt behöver dessa "kolisar" som alla är så fruktansvärt rädda för. Men som med allt annat, med måtta.
Tänk på att det överskott av protein som du stoppar in i din kropp - bildar kolhydrater i slutänden. Det innebär att du kan minska på kolhydraterna, öka på proteinet och ändå få i dig precis det du behöver för varje portion.
Protein minskar din hunger.
Uppskatta dig själv, livet och vänner. Fortsätt unna dig gott, men variera genom att kanske dippa grönsaker eller äta fruktsallad någon gång emellanåt. Knepet är att den nyttigare maten inte ska kännas som en uppoffring, utan att den får vara god och tilltalande. Samtidigt som den gör gott för din kropp.
Att ta till vara på vardagsmotion genom att ex strunta i att åka hiss och rulltrappor, kan göra otroligt stor nytta.
Kroppen förbränner även efter det att du tränat. Inte bara under själva passet.

Kommentarer
Postat av: Mnage

Intressant. Hur gör man maten god utan kolhydrater? Tycker alltid det blir så torrt och tråkigt utan kolhydrater. Fast det är klart men kan tillsätta fett istället. LCHF mat kanske.

2011-06-02 @ 16:15:50
URL: http://www.metrobloggen.se/magnusskog

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0